Kontra kirjoitti: ↑20.1.2025, 13:42QS kirjoitti: ↑20.1.2025, 12:51Kontra kirjoitti: ↑19.1.2025, 17:15...
Kun gravitaatio muinaisissa universumeissa kaiken todennäköisyyden mukaan on ollut nykyistä suurempi, valosekunnin 300’000 km matkaan mahtuu Maan metrejä paljon enemmän kuin 300’000’000 kappaletta, eli valovuosi olisikin paljon uskottua pidempi, ja universumi paljon suurempi kuin 13,8 miljardia valovuotta.
..Tätä tulisi kehittää siten, että siihen sisältyy kuvaus varhaisen universumin gravitaatiojakaumasta. Tuollaisenaan kuvaus tarkoittaa sitä, että universumi on ollut kokonaisuutena kuten planeetta tai tähti, jonka pinnalta valo on emittoiutunut.Jaa-a, mitenkähän esim Jamesin näkemien varhaisten galaksiryhmien ja galaksien keskimääräinen gravitaatio olisi laskettavissa? Se kun pystyttäisiin laskemaan, siitä voitaisiin laskea gravitaation väheneminen etäisyyden funtiona meille saakka ainakin likimain.
Aika-avaruuden kaarevuus on kosmologisen periaatteen mukaan homogeenisesti jakautunutta katsoipa tilannetta missä tapahtumapaikassa tahansa. Toki on äärimmäisiä supermassiivisia mustia aukkoja ja toisaalta supertyhjiä ontelo-voideja, mutta fysiikan paikallisuusperiaatteen mukaan tilastollisen keskimääräisesti noin.
Sinä spekuloit sillä mitä pitäisi gravitaatiosta ajatella kaikkeuden laajenemisen johdosta. Se on tärkeä näkökulma ja saattaa hyvinkin joillain etäisyyksillä ja joissain rakennediversioissa olla huomioon otettavaa. Mutta oletettavasti miljardien valovuosien ylittävillä matkoilla ei gravitaatiolla kyllä oikein millään perusteella voi katsoa olevan merkitystä paikalliseen fysiikkaan.
Olen itse asiassa tutkinut juurikin kosmologisen periaatteen puhdasta 4-ulotteista näkökulmaa - ja silloin johtopäätös on sellainen, että voisi esiintyä miljardivalovuoden mittakaavaisia superjoukkorenkaita, joissa aines virtaa hiljalleen ympäri. Sitä on varsin mahdoton suoraan havaita, mutta olemme itse osa ns. Great Attractoriin johtavaa virtausta - mitä sen takana on dynamiikka; jatkaako virtaus edelleen vai olisiko oikeasti vastasuuntaan eli tuota suurta houkuttelijaa kohti, sen tulevat havainnot voivat paljastaa. Mikäli virtaus on vastaista, tutkimusmuistioni päättely ainakin tämän virtauksen osalta falsifioituu.
Jos kuitenkin superjoukkorenkaat olisivat todellisuutta, sitten saadaan kyllä miettiä voisiko renkaille antaa resonaatiota hyvinkin kaukaisen gravitationaalisen tilanteen nettomuutokset...
Sinä spekuloit sillä mitä pitäisi gravitaatiosta ajatella kaikkeuden laajenemisen johdosta. Se on tärkeä näkökulma ja saattaa hyvinkin joillain etäisyyksillä ja joissain rakennediversioissa olla huomioon otettavaa. Mutta oletettavasti miljardien valovuosien ylittävillä matkoilla ei gravitaatiolla kyllä oikein millään perusteella voi katsoa olevan merkitystä paikalliseen fysiikkaan.
Olen itse asiassa tutkinut juurikin kosmologisen periaatteen puhdasta 4-ulotteista näkökulmaa - ja silloin johtopäätös on sellainen, että voisi esiintyä miljardivalovuoden mittakaavaisia superjoukkorenkaita, joissa aines virtaa hiljalleen ympäri. Sitä on varsin mahdoton suoraan havaita, mutta olemme itse osa ns. Great Attractoriin johtavaa virtausta - mitä sen takana on dynamiikka; jatkaako virtaus edelleen vai olisiko oikeasti vastasuuntaan eli tuota suurta houkuttelijaa kohti, sen tulevat havainnot voivat paljastaa. Mikäli virtaus on vastaista, tutkimusmuistioni päättely ainakin tämän virtauksen osalta falsifioituu.
Jos kuitenkin superjoukkorenkaat olisivat todellisuutta, sitten saadaan kyllä miettiä voisiko renkaille antaa resonaatiota hyvinkin kaukaisen gravitationaalisen tilanteen nettomuutokset...