Miten sinä suhtaudut Zenon paradoksiin?

Ääniä yhteensä: 1
Paradoksi on ratkaistu matematiikassa. Raja-arvot ja geometriset sarjat selittävät asian täysin. Ei ääniä
Todellisessa maailmassa Akilles saavuttaa kilpikonnan, joten ongelma on vain matemaattinen. Ei ääniä
Paradoksi ratkeaa, jos hyväksytään aktuaalinen ääretön. Ei ääniä
Paradoksi jää voimaan, koska aktuaalista ääretöntä ei ole olemassa. (1) 100%
Paradoksi paljastaa ongelman tavassa, jolla kuvaamme liikettä (jatkuvuus vs. diskreetti). Ei ääniä
Lainaa
Re: Onko Zenon edelleen oikeassa? Äänestä!
Eusa kirjoitti: 5.3.2026, 23:55
jos todellisuudesta löytyy pienin mahdollinen erillisyys, jota ei voi enää jakaa pienemmäksi, on akilleksen otettava lopulta tuo pieni äärellinen numeroituva askel ja saavuttaa kilpikonna - ja ohittaakin se.
"Todellisuudesta"? Kirjoitat nyt käsittääkseni fyysisestä todellisuudesta? Mutta ei mielestäni Zenonin paradoksi koske fyysistä todellisuutta, jossa Akilles saavuttaa ja ohittaa kilpikonnan, vaan matematiikkaa ja matematiikassa ei voida löytää pienintä mahdollista erillisyyttä, jota ei voitaisi jakaa pienemmäksi - ainakin jos hyväksytään aktuaalinen äärettömyys.
--------------------
Tiede etsii totuutta.
Taide on se.
Lainaa
Keckman kirjoitti: 5.3.2026, 22:22
Disputator kirjoitti: 5.3.2026, 19:27
Keckman kirjoitti: 5.3.2026, 18:42
Disputator kirjoitti: 5.3.2026, 17:31
Nämä argumentit toimivat hyvin jossain kulman kapakassa illan syventyessä, jossa leidit ihastuvat aloittajan filosofiseen asenteeseen, mutta tieteellisesti ne ovat humpuukia. Mutta kukin tavallaan.

Sulla on nyt täälläkin nippu erilaisia "paradokseja", joiden selitys on selvä luonnontieteellisen koulutuksen saanneille. Miksi siis jatkat samojen asioiden jankuttamista loputtomasti. Olet postannut näitä jo aikaisemmille palstoillle, jossa sun "selitykset" on tyrmätty epäloogisina, mutta jatkat vaan, välittämättä mitään sulle selitetyistä perusteluista.
Sellaiset, jotka eivät osaa ihmetellä äärettömyyttä eivät ole omakohtaisesti ymmärtäneet ja omaksuneet koko käsitystä. He vain papukaijan tavoin toistavat sitä, mitä heille on opetettu. Opettajan muistiinpanot ovat kulkeutuneet opiskelijoiden muistiinpanoiksi kulkematta välillä kumpienkaan aivoissa.

Ääretön ei oikeiden tiedemiesten keskuudessa ole ollenkaan niin loppuunkäsitelty asia, kuin mikä on kilttien aukroriteettien persettä nuolevien pikkupoikien mielipide.
OK, sinä sitten olet se oikea nero, joka paljastaa kaikki valheelliset matemaattiset höpinät vuosisatojen varrelta. Kuulostaa taas näillä palstoilla niin tutulta mielenterveysongelmalta. Jostain syystä sun (ja muidenkin vastavien) ura tyssää ainostaaan kirjoituksiin netissä, joita kukaan ei noteeraa mitenkään. Mielenterveysongelmaiset yleensä laativat näitä "kumouksellisia teorioita" jotka ovat sitten jatkuvana rasitteena muiden normaalien ihmisten kiusana ja häiriönä. Häirintä jatkuu 24/7/365, johtaen kymmeniin kirjoituksiin päivässä. Siihen floodaukseen ei työssäkäyvä ihminen enää halua olla mukana. Kaikki tiedekeskustelut degeneroituvat joidenkien apinoiden höpinöiksi.

Siksi sellaiset ihmiset pitää sulkea pois häiritsemästä normaalien ihmisten keskustelua.
Älä asettele minuun mitään harhaluulojasi. Minulla on vain oma ymmärrykseni ja näkemykseni asioista. Mitä muuta minulla voi olla? Mikä vitun ura? En minä ole täällä mitään tieteellistä uraa tekemässä. Ilmaisen vain itseäni. En välitä paljoakaan, enkä voikaan välittää, siitä miten muut suhtautuvat näkemykseeni. En pyri olemaan nero enkä tyhmä.

Myönnän, että minulla on mielnterveyteen liittyvä diagnoosi, mutta minulla ei ole esimerkiksi kehitysvammaa. Sairauteni ei estä älykkyysosamääräni olevan melko korkea.

Luonteeseeni kuuluu innostua ajoittain joistain asioista. Olen ollut monta kuukautta poissa täältä ja sitä ennen pari vuotta poissa, joten argumenttisi 24/7/365 ei pidä paikkansa.
OK, olen pahoillani siitä että olin sinulle turhan tyly. Jatka vaan kirjoittamista tänne.
SI Resurrection!
Lainaa
Disputator kirjoitti: 8.3.2026, 21:19
Keckman kirjoitti: 5.3.2026, 22:22
Disputator kirjoitti: 5.3.2026, 19:27
Keckman kirjoitti: 5.3.2026, 18:42
Disputator kirjoitti: 5.3.2026, 17:31
Nämä argumentit toimivat hyvin jossain kulman kapakassa illan syventyessä, jossa leidit ihastuvat aloittajan filosofiseen asenteeseen, mutta tieteellisesti ne ovat humpuukia. Mutta kukin tavallaan.

Sulla on nyt täälläkin nippu erilaisia "paradokseja", joiden selitys on selvä luonnontieteellisen koulutuksen saanneille. Miksi siis jatkat samojen asioiden jankuttamista loputtomasti. Olet postannut näitä jo aikaisemmille palstoillle, jossa sun "selitykset" on tyrmätty epäloogisina, mutta jatkat vaan, välittämättä mitään sulle selitetyistä perusteluista.
Sellaiset, jotka eivät osaa ihmetellä äärettömyyttä eivät ole omakohtaisesti ymmärtäneet ja omaksuneet koko käsitystä. He vain papukaijan tavoin toistavat sitä, mitä heille on opetettu. Opettajan muistiinpanot ovat kulkeutuneet opiskelijoiden muistiinpanoiksi kulkematta välillä kumpienkaan aivoissa.

Ääretön ei oikeiden tiedemiesten keskuudessa ole ollenkaan niin loppuunkäsitelty asia, kuin mikä on kilttien aukroriteettien persettä nuolevien pikkupoikien mielipide.
OK, sinä sitten olet se oikea nero, joka paljastaa kaikki valheelliset matemaattiset höpinät vuosisatojen varrelta. Kuulostaa taas näillä palstoilla niin tutulta mielenterveysongelmalta. Jostain syystä sun (ja muidenkin vastavien) ura tyssää ainostaaan kirjoituksiin netissä, joita kukaan ei noteeraa mitenkään. Mielenterveysongelmaiset yleensä laativat näitä "kumouksellisia teorioita" jotka ovat sitten jatkuvana rasitteena muiden normaalien ihmisten kiusana ja häiriönä. Häirintä jatkuu 24/7/365, johtaen kymmeniin kirjoituksiin päivässä. Siihen floodaukseen ei työssäkäyvä ihminen enää halua olla mukana. Kaikki tiedekeskustelut degeneroituvat joidenkien apinoiden höpinöiksi.

Siksi sellaiset ihmiset pitää sulkea pois häiritsemästä normaalien ihmisten keskustelua.
Älä asettele minuun mitään harhaluulojasi. Minulla on vain oma ymmärrykseni ja näkemykseni asioista. Mitä muuta minulla voi olla? Mikä vitun ura? En minä ole täällä mitään tieteellistä uraa tekemässä. Ilmaisen vain itseäni. En välitä paljoakaan, enkä voikaan välittää, siitä miten muut suhtautuvat näkemykseeni. En pyri olemaan nero enkä tyhmä.

Myönnän, että minulla on mielnterveyteen liittyvä diagnoosi, mutta minulla ei ole esimerkiksi kehitysvammaa. Sairauteni ei estä älykkyysosamääräni olevan melko korkea.

Luonteeseeni kuuluu innostua ajoittain joistain asioista. Olen ollut monta kuukautta poissa täältä ja sitä ennen pari vuotta poissa, joten argumenttisi 24/7/365 ei pidä paikkansa.
OK, olen pahoillani siitä että olin sinulle turhan tyly. Jatka vaan kirjoittamista tänne.
Eipä tartte olla pahoillaan! Minusta oli hauska vaan hieman kilvoitella ja väitellä ja mennä henkilökohtaisuuksiin välillä!
--------------------
Tiede etsii totuutta.
Taide on se.
Lainaa
Keckman kirjoitti: 5.3.2026, 16:55
Kaikki tietänevät Zenonin paradoksi Akillesta ja kilpikonnasta:
Kuva
Minusta Zenon paradoksi Akillesta ja kilpikonnasta on edelleen olemassa. Kilpikonna ei koskaan saavuta Akillesta. Kai sitä raja-arvolla yritetään selittää pois, mutta se toimii vain jos hyväksytään aktuaalinen ääretön. Minä en hyväksy aktuaalista ääretöntä *) siksi paradoksi on minulle edeleen olemassa. Miten sinä suhtaudut Zenon paradoksiin?

*)= Ja olen hyvin arvokkaassa seurassa: Galilei, Aristoteles, Kronecker,...

Tämä ohjelma ei pysähdy koskaan ja sen tulosteessa edellisen rivin Kilpikonnan matka on aina seuraavan rivin akilleksen matka.

Koodi: Valitse kaikki

program AkillesJaKilpikonna;
Uses bigdecimalmath;
Var Akilles,Kilpikonna,vA,vK,t,dt:bigdecimal;
BEGIN
	Akilles:=0;
	vA:=10; {Akilles juoksee 10 m sekunnissa}
	Kilpikonna:=10; {Kilpikonna on 10 m edella}
	vK:=1; {Kilpikonna kavelee 1 m sekunnissa}
	t:=0;
	dt:=1;
	Repeat
		Writeln('Aika=',BigDecimalToStr(t),'  Akilleksen matka=',BigDecimalToStr(Akilles),' Kilpikonnan matka=',BigDecimalToStr(Kilpikonna));
		Akilles:=Akilles+dt*vA;
		Kilpikonna:=Kilpikonna+dt*vK;
		t:=t+dt;
		dt:=dt/10;		
	Until Akilles>=Kilpikonna;
END. 
Aika=0  Akilleksen matka=0 Kilpikonnan matka=10
Aika=1  Akilleksen matka=10 Kilpikonnan matka=11
Aika=1.1  Akilleksen matka=11 Kilpikonnan matka=11.1
Aika=1.11  Akilleksen matka=11.1 Kilpikonnan matka=11.11
Aika=1.111  Akilleksen matka=11.11 Kilpikonnan matka=11.111
Aika=1.1111  Akilleksen matka=11.111 Kilpikonnan matka=11.1111
Aika=1.11111  Akilleksen matka=11.1111 Kilpikonnan matka=11.11111
Aika=1.111111  Akilleksen matka=11.11111 Kilpikonnan matka=11.111111
Aika=1.1111111  Akilleksen matka=11.111111 Kilpikonnan matka=11.1111111
Aika=1.11111111  Akilleksen matka=11.1111111 Kilpikonnan matka=11.11111111
Aika=1.111111111  Akilleksen matka=11.11111111 Kilpikonnan matka=11.111111111
Aika=1.1111111111  Akilleksen matka=11.111111111 Kilpikonnan matka=11.1111111111
Aika=1.11111111111  Akilleksen matka=11.1111111111 Kilpikonnan matka=11.11111111111
Aika=1.111111111111  Akilleksen matka=11.11111111111 Kilpikonnan matka=11.111111111111
.
.
.
jne...
En ollut koskaan kuullut tästä.
Lainaa
Ollaanpa röyhkeitä ja sovelletaan samaa kuolemaan.

Et kuole koskaan, sillä:

1 s kuolemaasi
0,1 s kuolemaasi
0,01 s kuolemaasi
0,001 s kuolemaasi

Karmea ajatus, jos ajantaju kuoleman lähestyessä sopeutuisi tähän:

1 s kuolemaasi, tuntuu sekunnilta
0,1 s kuolemaasi, tuntuu sekunnilta
0,01 s kuolemaasi, tuntuu sekunnilta
0,001 s kuolemaasi, tuntuu sekunnilta

Miksei voisi mennä näin, pientähän tuo on suhteellisuusteorian ajan vääntelyyn verrattuna.

Varmaan tätä joku SciFi-kirjailija on jossain muodossa käyttänyt. Babylon 5 -sarjassa oli joku kuolonhetkijuttu, mutta ei se ollut tämä. Tästä oli nyt se ilo, että tajusin: on aika katsoa sarja uudestaan, kun en paremmin muista. Muutenhan tämä oli vain hömppää.
Vastaa Viestiin