Lainaa
Re: Ajankohtaista maailmalta
Ole iloinen, että vain kuudeksi kuukaudeksi. Minä sain sinne elinikäiset bannit. Mutta joo ymmärtää:

Ymmärrän, mitä tarkoitat.
Ymmärrän englantia hyvin.
Ymmärrän tuskasi.
Ymmärrän päätöksesi, vaikka en pidä siitä.
Ymmärsin, että tilaisuus alkaa kello kolme.
Hän ei ymmärtänyt lähteä ajoissa.
Lapsi ymmärtää jo paljon asioita.

Ehkä jotain muutakin ymmärrystä saattaisi tämän sanan tutkiminen tuoda tullessaan.🤣
Abezethibou·daemon unimanus et unialis·abyssorum legatus·cuius nomen terram scindit. In tenebris lucet·in luce obscuratur. Per fractas alas suadet·per manum perditam ligat.
Per sigillum Beelzebub·Abezethibou inferorum·per sanguinem et ignem·responde mihi!
Lainaa
Kielitoimiston sanakirja sanoo sanasta ymmärtää näin:

ymmärtää54*K

TAIVUTUS
verbi

1.
(ymmärrettävä, ymmärtämätön, ymmärtävä ks. erikseen) saada järkensä avulla itselleen selväksi, hallita mielessään näin selville saatu, käsittää, oivaltaa, älytä, tajuta.
Ymmärtää lukemansa.

Kuv.
Ymmärtää yskä käsittää vihje t. jk suoraan ilmaisematon tarkoitus, tajuta tilanne.

2.
tajuta jnk arvo, hyväksyä, arvostaa.
Ymmärrätkö modernia taidetta?

3.
suhtautua jkhun myötämielisesti, suopeasti, suvaitsevasti, osata asettua jkn kannalle, tuntea empatiaa jtak kohtaan.
Ymmärtää nuoria.
Kukaan ei ymmärrä minua.

......

Kaikkia esimerkkejä ei tuossa näy, koska listat ovat niin pitkät

Tuo 3. merkitys osoittaa, että jos sanoo ymmärtävänsä Venäjän rikolliset teot Ukrainassa, se tulkitaan niiden hyväksymisenä.

Eikös joku voisi käydä lataamassa tämän tuolle palstalle tiedepalsta.fi, ketjuun Ukrainan sota, jotta suomenkieltä taitamattomat akateemisesti sivistyneet kantasuomalaiset ymmärtäisivät kielitaidottomuutensa.

Lainaa
Selvempi on sanoa, että ymmärrän, että Venäläisillä on perustellut vaikuttimet hyökätä Ukrainaan:
- saada keskusvallan piiriin taloudellisia lisäresursseja
- vahvistaa väestöpohjaa venäläistämiseen
- saada lisää turvavyöhykettä keskeisen ydinalueensa ympärille

Noista eka ja kolmas perustelu soveltuu myös kiinnostuksen osoittamiseen Suomen ja Balttian suuntaan.

Hyvähän vaikuttimia on ymmärtää, niin ymmärtää myös varautua siihen, mihin ne ovat johtamassa.

Mutta on naiivin typerää sanoa ymmärtävänsä venäläisen johdon itse ilmoittamia "juurisyitä".
Hienorakennevakio vapausasteista: (1⁰+2¹+3²+5³+1/2¹*3²/5³)⁻¹ = 137,036⁻¹
Lainaa
Eusa kirjoitti: 28.8.2025, 10:19
Selvempi on sanoa, että ymmärrän, että Venäläisillä on perustellut vaikuttimet hyökätä Ukrainaan:
- saada keskusvallan piiriin taloudellisia lisäresursseja
- vahvistaa väestöpohjaa venäläistämiseen
- saada lisää turvavyöhykettä keskeisen ydinalueensa ympärille

Noista eka ja kolmas perustelu soveltuu myös kiinnostuksen osoittamiseen Suomen ja Balttian suuntaan.

Hyvähän vaikuttimia on ymmärtää, niin ymmärtää myös varautua siihen, mihin ne ovat johtamassa.

Mutta on naiivin typerää sanoa ymmärtävänsä venäläisen johdon itse ilmoittamia "juurisyitä".
No sinähän voisit voisit käydä lataamassa tuon Kielitoimiston selityksen sanalle ymmärtää, kun minä jouduin sitä puolustaessani bannatuksi.
Lainaa
Kontra kirjoitti: 27.8.2025, 14:27
"Aristotelen kantapää" on ollut radiossa ohjelma, jossa on käsitelty mm kieleen liittyviä erikoisuuksia.
Lainasin sitä nimeä seuraavaa ilmiötä varten.

Tuolla tiedepaslsta.fi:llä ilmaantui kieliopillinen kummallisuus, kun siellä on joukko, joka ei ymmärrä ”ymmärrä”-sanan laajaa merkitystä.
Tuon joukon mielestä Venäjän rikolliset toimet Ukrainaa vastaan ovat ymmärrettäviä. Sitten lieventävät käsitystään sanomalla, etteivät ne kuitenkaan ole hyväksyttäviä.

Minä olen elämäni aikana todennut, että kun rehelliset ihmiset sanovat etteivät ymmärrä rikollisia tekoja, kyllä he tarkoittavat, etteivät he niitä hyväksy. Nuo termit ymmärtää ja hyväksyä tarkoittavat siis rikoksia koskien samaa käsitystä.

Jos taas on kysymys on vaikka fysiikan tai tekniikan kysymyksistä, siinä ymmärtäminen, käsittäminen. tajuaminen on yksiselitteinen.

Minä olen pitkään ollut mielipiteineni kivi Domina-moden kengässä, ja kostoksi taas lähetti lomalle - nyt peräti kuudeksi kuukaudeksi. Hän hyväksyy puudelitrolliensa hävyttömät minuun kohdistamat haukkumiset ja nimittelyt, mutta minun vähänkin poikkipuolinen kommentti saa dominan kihisemään raivosta, ja kun ei verbaalisti pärjää, antaa kenkää.

Mun mielestä vähän turhaa vollottaa täällä jonkun toisen keskustelufoorumin moderaatiosta. Ei muuta kun uutta nimimerkkiä peliin (esim. Kontar) sinne tiedepalstalle (uusi IP-osoite on hyvä tässä) ja käydä sanallinen sapeli kädessä uuteen taisteluun vääryyttä vastaan!
SI Resurrection!
Lainaa
Disputator kirjoitti: 28.8.2025, 18:00
Kontra kirjoitti: 27.8.2025, 14:27
"Aristotelen kantapää" on ollut radiossa ohjelma, jossa on käsitelty mm kieleen liittyviä erikoisuuksia.
Lainasin sitä nimeä seuraavaa ilmiötä varten.

Tuolla tiedepaslsta.fi:llä ilmaantui kieliopillinen kummallisuus, kun siellä on joukko, joka ei ymmärrä ”ymmärrä”-sanan laajaa merkitystä.
Tuon joukon mielestä Venäjän rikolliset toimet Ukrainaa vastaan ovat ymmärrettäviä. Sitten lieventävät käsitystään sanomalla, etteivät ne kuitenkaan ole hyväksyttäviä.

Minä olen elämäni aikana todennut, että kun rehelliset ihmiset sanovat etteivät ymmärrä rikollisia tekoja, kyllä he tarkoittavat, etteivät he niitä hyväksy. Nuo termit ymmärtää ja hyväksyä tarkoittavat siis rikoksia koskien samaa käsitystä.

Jos taas on kysymys on vaikka fysiikan tai tekniikan kysymyksistä, siinä ymmärtäminen, käsittäminen. tajuaminen on yksiselitteinen.

Minä olen pitkään ollut mielipiteineni kivi Domina-moden kengässä, ja kostoksi taas lähetti lomalle - nyt peräti kuudeksi kuukaudeksi. Hän hyväksyy puudelitrolliensa hävyttömät minuun kohdistamat haukkumiset ja nimittelyt, mutta minun vähänkin poikkipuolinen kommentti saa dominan kihisemään raivosta, ja kun ei verbaalisti pärjää, antaa kenkää.

Mun mielestä vähän turhaa vollottaa täällä jonkun toisen keskustelufoorumin moderaatiosta. Ei muuta kun uutta nimimerkkiä peliin (esim. Kontar) sinne tiedepalstalle (uusi IP-osoite on hyvä tässä) ja käydä sanallinen sapeli kädessä uuteen taisteluun vääryyttä vastaan!
Kiitti neuvosta, mutta siitä voi seurata ikunen porttikielto, kun heille selviää lähetys samasta koneesta.
Lainaa
Kontra kirjoitti: 28.8.2025, 08:33
Kielitoimiston sanakirja sanoo sanasta ymmärtää näin:

ymmärtää54*K

TAIVUTUS
verbi

1.
(ymmärrettävä, ymmärtämätön, ymmärtävä ks. erikseen) saada järkensä avulla itselleen selväksi, hallita mielessään näin selville saatu, käsittää, oivaltaa, älytä, tajuta.
Ymmärtää lukemansa.

Kuv.
Ymmärtää yskä käsittää vihje t. jk suoraan ilmaisematon tarkoitus, tajuta tilanne.

2.
tajuta jnk arvo, hyväksyä, arvostaa.
Ymmärrätkö modernia taidetta?

3.
suhtautua jkhun myötämielisesti, suopeasti, suvaitsevasti, osata asettua jkn kannalle, tuntea empatiaa jtak kohtaan.
Ymmärtää nuoria.
Kukaan ei ymmärrä minua.

......

Kaikkia esimerkkejä ei tuossa näy, koska listat ovat niin pitkät

Tuo 3. merkitys osoittaa, että jos sanoo ymmärtävänsä Venäjän rikolliset teot Ukrainassa, se tulkitaan niiden hyväksymisenä.

Eikös joku voisi käydä lataamassa tämän tuolle palstalle tiedepalsta.fi, ketjuun Ukrainan sota, jotta suomenkieltä taitamattomat akateemisesti sivistyneet kantasuomalaiset ymmärtäisivät kielitaidottomuutensa.

Mitenkähän - jokohan "lerppahatut" lienevät ilmaantuneet Venäjän rikollisten tekojen ymmärtäjien ovikelloja soittelemaan?
Lainaa
Paavo on selkeästi "ymmärtäjä":

Lainaa
tuulispää kirjoitti: 31.8.2025, 15:06
Paavo on selkeästi "ymmärtäjä":

Paavon opetuslapsien fanaattista edustusta kyllä löytyy tuolta toiselta palstalta.
Lainaa
Paavon änkyröinti saattaa johtua hänen katkeruudestaan Suomen kansalle, kun hän jo teini-iässä uhosi olevansa vielä kerran Suomen presidentti, ja kun hänen EU vastaisuus-agitointi ei tuottanut tulosta. Ehkä jokin alitajuinen kosto suomalaisille – vähän samaan tapaan kun Hitler olisi halunnut saksan kansan katoavan maan päältä, kun pettivät hänet.
Vastaa Viestiin