Lainaa
Re: Matematiikka on huijausta. Lukuja ei ole.
QS kirjoitti: 10.11.2025, 16:44
(omituista muuten, että toteat nyt itsekin koko listan läpikäynnin mahdottomaksi, mutta edellisessä lauseessa sanot itse käyväsi caps-lock päällä koko äärettömän listan läpi???)
Missä sun logiikka?

Cantor kävi koko listan läpi ja muodosti reaaliluvun, joka listasta puuttui. Minä kävin koko listan läpi ja päädyin ristiriitaan, josta voin päätellä, että koko listaa ei voida käydä läpi.
--------------------
Tiede etsii totuutta.
Taide on se.
Lainaa
Keckman kirjoitti: 10.11.2025, 16:54
Cantor ei käy valittua reaalilukujen listaa kokonaan läpi, eikä näin väitä. Cantor perustelee erittäin loogisesti, että on olemassa reaaliluku, joka ei voi esiintyä listalla vaikka se käytäisiin kokonaan läpi.
😁😅🤣😂

"Cantor ei käy listaa kokonaan läpi"...."vaikka se käytäisiin kokonaan läpi"

Koita nyt sinäkin jo päättää, että käykö vaiko ei Canto koko listaa läpi!!!
Luulisi, että tämän ketjun perusteella sullekin asia olisi valjennut, mutta ilmeisesti ei.

Totean vain kaksi yleistä lainalaisuutta: 1) on olemassa asioita, joihin tarvitaan abstraktia ajattelukykyä, ja 2) Vanha sanonta: Jos on lusikalla annettu niin ei voi kauhalla ottaa.

;)
Lainaa
QS kirjoitti: 10.11.2025, 17:01
Keckman kirjoitti: 10.11.2025, 16:54
Cantor ei käy valittua reaalilukujen listaa kokonaan läpi, eikä näin väitä. Cantor perustelee erittäin loogisesti, että on olemassa reaaliluku, joka ei voi esiintyä listalla vaikka se käytäisiin kokonaan läpi.
😁😅🤣😂

"Cantor ei käy listaa kokonaan läpi"...."vaikka se käytäisiin kokonaan läpi"

Koita nyt sinäkin jo päättää, että käykö vaiko ei Canto koko listaa läpi!!!
Luulisi, että tämän ketjun perusteella sullekin asia olisi valjennut, mutta ilmeisesti ei.

Totean vain kaksi yleistä lainalaisuutta: 1) on olemassa asioita, joihin tarvitaan abstraktia ajattelukykyä, ja 2) Vanha sanonta: Jos on lusikalla annettu niin ei voi kauhalla ottaa.

;)
Toetan sulle samat sanat potenssiin 14.
--------------------
Tiede etsii totuutta.
Taide on se.
Lainaa
Keckman kirjoitti: 10.11.2025, 14:35
Disputator kirjoitti: 10.11.2025, 14:02
Sun perustelut ovat humpuukia ja olet yksiselitteisesti väärässä, et ymmärrä oikein mitä rationaali- tai reaaliluvut ovat.
Ja sulla taas ei näytä olevan yhtäkään aiheeseen liittyvää perustelua väitteellesi. En voi sanoa, että olisit väärässä, ja että perustelusi olisivat humpuukia, kun et esitä yhtäkään perustelua.
No, ihan yleisesti kaikki yliopistot maailmassa ovat mun puolella, joten se se siitä sitten. Voit toki käydä taistoon tuulimyllyjä vastaan kuten ritari don Quijote. Sellainen on toki arvostettavaa, mutta taistelu ei muuta lopputulosta.

Sama pätee tämän palstan suhteellisuusteorian Quijoten taisteluihin tuulimyllyjä vastaan. Ja kaikenlaisiin tuulimyllyhöpinöihin.
SI Resurrection!
Lainaa
Disputator kirjoitti: 10.11.2025, 17:30
Sun perustelut ovat humpuukia ja olet yksiselitteisesti väärässä, et ymmärrä oikein mitä rationaali- tai reaaliluvut ovat.
Ja sulla taas ei näytä olevan yhtäkään aiheeseen liittyvää perustelua väitteellesi. En voi sanoa, että olisit väärässä, ja että perustelusi olisivat humpuukia, kun et esitä yhtäkään perustelua.
No, ihan yleisesti kaikki yliopistot maailmassa ovat mun puolella, joten se se siitä sitten. Voit toki käydä taistoon tuulimyllyjä vastaan kuten ritari don Quijote. Sellainen on toki arvostettavaa, mutta taistelu ei muuta lopputulosta.

Sama pätee tämän palstan suhteellisuusteorian Quijoten taisteluihin tuulimyllyjä vastaan. Ja kaikenlaisiin tuulimyllyhöpinöihin.
En välitä mitään siitä kuka on kenenkin puolella. Minulla on omat käsitykseni. Luulen, että sinulla lampaalla ei ole mitään todella pureksittuja omia käsityksiä, on vain ulkoa opittuja omaksuttuja toisten opettamia käsityksiä. Sinulla on vain ennakkoluuloja ja halveksuntaa ja pilkkaa niitä kohtaan, joilla on eri käsityksiä kuin valtavirran käsitykset.
--------------------
Tiede etsii totuutta.
Taide on se.
Lainaa
Keckman kirjoitti: 10.11.2025, 17:38
Disputator kirjoitti: 10.11.2025, 17:30

En välitä mitään siitä kuka on kenenkin puolella. Minulla on omat käsitykseni. Luulen, että sinulla lampaalla ei ole mitään todella pureksittuja omia käsityksiä, on vain ulkoa opittuja omaksuttuja toisten opettamia käsityksiä. Sinulla on vain ennakkoluuloja ja halveksuntaa ja pilkkaa niitä kohtaan, joilla on eri käsityksiä kuin valtavirran käsitykset.
OK, mulla on sellainen standarditieteen ymmärrys. Mulla ei ole suuremmin ymmärrystä erilaisiin mielenterveysongelmaisten tms. "tiedetaideteorioihin" ynnä muuhun hömppään, kun ne eivät kuulu luonnontieteisiin.
SI Resurrection!
Lainaa
Erikokoisia äärettömyyksiä on ääretön määrä? :tongueout:
Abezethibou·daemon unimanus et unialis·abyssorum legatus·cuius nomen terram scindit. In tenebris lucet·in luce obscuratur. Per fractas alas suadet·per manum perditam ligat.
Per sigillum Beelzebub·Abezethibou inferorum·per sanguinem et ignem·responde mihi!
Lainaa
Disputator kirjoitti: 10.11.2025, 17:48
OK, mulla on sellainen standarditieteen ymmärrys. Mulla ei ole suuremmin ymmärrystä erilaisiin mielenterveysongelmaisten tms. "tiedetaideteorioihin" ynnä muuhun hömppään, kun ne eivät kuulu luonnontieteisiin.
Maailmankuvasi on säälittävän ankea ja persoonaton. Pilkkaatko taidetiedettäkin? Minulle tieteen, taiteen ja filosofian vuoropuhelu on tärkeää. Luovuus ennen kaikkea. Luovuus on korkein arvoni. Kutsu sinä sitten raukka luovuutta hömpäksi. Voi voi. Ja jos mietitään, miksi keskustelu meni henkilökohtaisuuksiin, niin jompi kumpi aloitti ja alkoi keskustelemaan muusta kuin asiasta argumentoiden. Kumpikohan?
--------------------
Tiede etsii totuutta.
Taide on se.
Lainaa
Abezethibou kirjoitti: 10.11.2025, 17:52
Matemaatikkojen mielestä on, koska joukon potenssijoukko on aina mahtavampi kuin joukko itse, mutta minun mielestä ei ole ensimmäistäkään ääretöntä joukkoa aktuaalisesti.
--------------------
Tiede etsii totuutta.
Taide on se.
Lainaa
Keckman kirjoitti: 10.11.2025, 18:02
Abezethibou kirjoitti: 10.11.2025, 17:52
Matemaatikkojen mielestä on, koska joukon potenssijoukko on aina mahtavampi kuin joukko itse, mutta minun mielestä ei ole ensimmäistäkään ääretöntä joukkoa aktuaalisesti.
\(\sum_{n=1}^{\infty} n = 1 + 2 + 3 + 4 + \cdots = -\dfrac{1}{12}\)
Tuossa olisi yksi matemaatikkojen äärettömyys joka toimii fyysikkojen teorioissa. En hylkäisi äärettömyyksiä kovin kevein perustein vaikka en niitä millään muotoa ymmärrä. :tongueout:
Abezethibou·daemon unimanus et unialis·abyssorum legatus·cuius nomen terram scindit. In tenebris lucet·in luce obscuratur. Per fractas alas suadet·per manum perditam ligat.
Per sigillum Beelzebub·Abezethibou inferorum·per sanguinem et ignem·responde mihi!
Vastaa Viestiin