Mitä sä tiedät mun yksisiipinen innovaatiosta ?Mylläri kirjoitti: ↑6.11.2025, 10:56Jos innovaatiokykyä löytyy (pelkän plagioinnin sijaan), niin 1-siipisenkin saa käynnistymään ja 1-siipisen muutkin ominaisuudet säilymään, jos pinoaa päällekkäin 2 kpl 1-siipistä siten, että siivet ovat 180 asteen kulmaerolla, niin 1-siipinenkin käynnistyy samoin, kuin sinun 2-siipinen, eikä meno ole nykivää..tuulispää kirjoitti: ↑3.11.2025, 11:22Tuolla toisella enemmän pseudotieteellisellä saitilla esitettiin tämä kysymys sen jälkeen kun ojensin erästä henkisesti sairasta modea.NASTY76 kirjoitti:Mites muuten noissa axial flux genuissa ja moottoreissa pitäiskö sieltä johtaa sähköä pois jotta laakerit ei vaurioidu ainakin niissä auton moottoreissa on toisessa päässä keraaminen laakeri ja toisessa päässä hiilitiiviste joka päästää sähköä pois jottei se kulje laakerien läpi. onkohan noihin laskureita jolla näkis vähän vääntöjä ja kierroslukua , osais haarukoida oikean koon etten vahinkossa tee jotain 20kw moottoria
Totta tuo on tuossa 2 lapaisessa myllyssä ettei sitä saa tärinättömäksi johtuen juurikin niistä kahdesta lavasta sen takia oikeat myllyt käyttää 3 tai useampi lapaista. tuota 2 lapaista kun ei tärinättömäksi saa ja rakentaessa sen ylijäräreäksi on totta ettei se välttämättä silmämääräisesti heilu mutta kesto kärsii koska materiaali pakostakin väsyy siellä missä liikettä tapahtuu se jo yksin riittää jotta kaikki kaupalliset ideat on ropelli mallisia jossa tuulen suunta lapoihin nähden ei muutu joka kierroksella . Tosin tuulispään tuntien sotketaan ulosteet ja vellit keskenään kun ollaan niin kaukana todellisuudesta ettei voida käyttää sanontaa että puurot ja vellit on sekaisin. eri asia on joku vanha tuulimylly jolla jauhettu jauhoja jossa kierrosluku maltillinen ja kuormitus minimaalinen sellaiset myllyt vaikka puusta rakennettuna huonoilla laakeroinneilla ja suurilla välyksillä antaa silti kestoksi satoja vuosia. sitten taas joku huippuunsa viritetty malli josta otetaan satakertaisia tehoja ulos versus vanha puumylly niin kestoikä tippuu radikaalistsi. jos tuossa tuulispään myllyssä olisi tarkoitus tutkia siipien ja muiden rakenteiden vaikutusta tehoon siihen olisi tehty mekaaninen jarru ja esim microcontrollerilla voima anturilla mitaten kierroslukua ja vääntöä jotka saisi jo muutaman euron laitteilla graafeiksi. mutta kun tarkoitus on pelkästään omakehu ja muiden haukkuminen lähdetään tekemään juttua joista ymmärrys on mitätön.
Siinä on paljon hyviä kysymyksiä. Juuri näihin olen nyt hakemassa parrannusta viimeisillä muutoksilla...9% lisää kaappausalaa ja 10 x tehokkaampi genu.
Mä tosin näen 2 lapaisen parhaana...1 lapainen on liian nykivä ja vaatii moottorin käynnistyäkseen.
Tottakai se alkaa nykiä pahasti 20 m/s tuulessa kun vastapaino ei enää riitä.
Mun laite kävi kerran aika pitkään yksisiipisenä....tosin ilman vastapainoa.
Yksisiipistä ei saa mitenkään käynnistymään itsestään. Se on saletti.